16 januari 2010

Senapsburk Karl Holmberg (Töreboda)

Igår fyndade jag en liten senapsburk för en mycket liten peng. Igentligen ska den ha ett teaklock, spade och tror jag, en liten rund bricka att stå på. 540 Made in Sweden står det i botten. (Enl kommentar är det Töreboda som gjort burken)
Senap är det knappt ingen som äter hos mig, så flingsalt blir det nog i denna...
Stod även och höll i en vääääldigt fin tysk vas av mindre modell, men jag vet, när jag väl köpt den första mindre är det kört...måste försöka hålla mig endast till golvvas storlek...
Hittade även en söt kruka, men det låg en alldeles nydöd mus i den...den fick inte följa med hem... Kom då att tänka på Skaffaren http://skaffaren.blogspot.com/2009/10/i-lonndom.html och hans fladdermus...Vad hände med den?

4 kommentarer:

  1. Jag har precis en sån senapsburk med lock. Men det är ett helt lock utan hål för spatel och ingen bricka... Mina söta kryddburkar utan lock får agera vaser till barnas första små tussilago och vitsippebuketter på våren... Kram

    SvaraRadera
  2. Nydöd mus... hade väl varit läge att pruta ner den krukan till nära noll kronor :-)

    SvaraRadera
  3. Det verkar som att burken kommer från Töreboda kreamik. Karl Holmberg gjorde nog bara teaklocken.

    /JJ

    SvaraRadera
  4. JJ: Tack för info! Gillar Törebodas keramik!
    När jag letat info om senapsburken så såg det ut som firma Karl Holmberg gjort den, men det klart att någon annan gjort burken. Tack, alltid kul att veta!

    SvaraRadera