24 oktober 2009

Gabriel



Hittade detta fat på Lions stora loppis i Stenungsund igår. på stämpeln står det GABRIEL BW made in sweden
har försökt leta efter detta men hittar ingenting! Någon som har en aning om någonting om detta fatet? Jag tycker om fatet oavsett historia, men det är ju så mycket roligare om man vet något om det. Förövrigt var det hysteriskt med folk och armbågar igår, vissa personer borde vara förbjudna att gå på loppisa, fy hur de beter sig! inte undra på att det är krig här i världen, när man tom kan börja slåss för en gammal porslinsskål!!
Nu har jag hittat lite...
Vad jag kan hitta så är den gjort efter 1958, då man använde den stämpeln, signaturen BW har jag inte hittat...
ps. förövrigt så gav jag 30 kronor för fatet, ett fynd tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Mycket fint fat... Och håller med dig... Armbågande, hysteriska människor är det värsta som finns. För att inte tala om att bli rammad av en rollator...... Det har hänt mig.....:( Du har inte testat loppisen vid Kampenhof i Uddevalla! Jag tyckte att den var riktigt rolig. STOR dessutom!!!!

    SvaraRadera
  2. hej helena!

    jag har varit vid den loppisen ett par gånger, den är jätterolig!
    säg till om du har vägarna förbi, kan vi stråla samman på en kopp kaffe och jämföra våra fynd! ;o)

    SvaraRadera
  3. Gabriel Keramik är ett av våra klassiska bruk i Sverige. Många är vi som har eller har haft en skål, äggkopp eller liknande från Gabriel Keramik och de känns oftast igen på den raka och fina texten GABRIEL SWEDEN under godset men det förekommer också en G stämpel med krona på det äldre godset. Gabriel Keramik har en historia som börjar redan 1859 och då under namnet Fayance och Terracotta fabrik i Timmernabben. 1925 Övertog Gabriel Burmeister (1886-1946)fabriken. Innan han övertog den hade Gabriel arbetar både på Upsala-Ekeby och på Bobergs Fajansfabrik och på bägge två som konstnärlig ledare. När Gabriel övertog fabriken fick den namnet Gabriel Fajans Verken. Allt gick bra till en början och Gabriel såg till att en stor del av tillverkningen skedde med så kallad äkta Fajans vilket var en teknik som legat glömd i ca 100år. Tyvärr tog fabriken fyr och brann ner till grunden endast 5 år efter starten men den byggdes upp direkt igen. Gabriel själv gick bort 1946 och då tog hans söner över hans verk och fortsatte driva fabriken bland annat tillsammans med konstnärliga personer som Hjalmar Dahl, Erik Lagerqvist, Eke Bjeren, Kjell Blomberg, Arne Asp, Gunilla Eriksson, Kjell Andersson och inte att glömma den tekniska ledaren Bull Lidbeck.

    /Fredde

    SvaraRadera