04 juli 2011

Lås och nycklar






Gamla lås,nycklar och rostiga verktyg har alltid fascinerat mig! Jag har samlat på mig en del under åren. Nu för tiden så ligger de bara i ett skåp och på vinden. Jag gillar dom fortfarande men har dom inte framme. På vinden har jag ett gammalt 1700-tals kyrklås med nyckel, det är maffigt! Den gigantiska handgjorda säkerhetsnålen hittade jag på en marknad i Vietnam, kunde naturligtvis inte lämna kvar den där...


(Bilderna är rättvända från början men lägger sig åt fel håll på bloggen, vet ej varför...)



















































































10 kommentarer:

  1. Om du fotograferar med en Canon fungerar det att rotera bilden ett kvarts varv i ett bildprogram och sedan rotera tillbaka den i rätt läge.
    Det funkar för mig.
    Sign, En annan låsfantast.

    SvaraRadera
  2. Vilken samling, jag gillar också lås och nycklar.

    SvaraRadera
  3. Fin samling som gör sig väldigt bra på bild!

    SvaraRadera
  4. Gör en tavla av dem och häng på väggen så får flera njuta av din fina samling.

    SvaraRadera
  5. Gamla lås och nycklar kan verkligen vara vackra! Jag har samlat några fina gamla nycklar på en ring och hängt i hatthyllan i hallen.

    SvaraRadera
  6. Den stora nyckeln är riktigt läcker. :) Är det den som hör till kyrklåset? Om inte, kan du kanske sätta ut en bild på nyckeln som hör till det? :)

    SvaraRadera
  7. Hej Moa! Ja det är den nyckeln som hör till kyrklåset! Låset ligger på vinden....det kanske kan komma på bild någon gång...

    SvaraRadera
  8. Jag har också en stor samling gamla nycklar. Jag tänkte göra någon form av betongtavla med dem. Tror det kan bli snyggt.

    SvaraRadera
  9. Hej.
    Jag har likt dig ett intresse för äldre verktyg och den stilen. Och jag har kommit över en lika dan tång som du har längst till höger på bilden med saxarna. Vet du vad den här använts till? Skulle gärna vilja veta det.
    Tack på förhand.

    MVH
    Edvin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Edvin!
      Tången längst till höger är en gammal sockertång! Hälsningar Marie

      Radera