19 november 2009

Uppsala Ekeby Gefle Terrass

Hittade två söta fat... Vad ska man med det till? Ja, någonstans måste man ju börja om man ska samla... Tycker dessa var jättefina och vill gärna ha koppar till, så nu får jag leta efter det! Någon som vet om dessa är vanliga, så man kan hitta fler?

Fick ett bra tips av Helena, (tack Helena)så här kommer info om faten:

Namn / dekor :TERRASS, RÖD
Modell :EA-2
Modelldesigner :Arthur Percy
Tillverkningsår :1962-67
Dekordesigner :Okänd
Material :Vitroporslin
Typ av objekt :Tekopp
Kommentar:Finns även med blå och grön dekor

7 kommentarer:

  1. Hej! fina fat! Kollade i Porslinsbloggens samling och hittade kopp plus fat!http://www.tallbacken.net/porslin/terass_roed.htm
    Kramkram Helena

    SvaraRadera
  2. tack! ska genast gå in och kolla!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du hittar koppar till.... Jag använder mina udda kaffefat som ljusfat..... Men så är jag ju porslinsnörd ocså!;-)

    SvaraRadera
  4. EA är modellen, 1 = kaffekopp (fat ca 13,5 cm), 2 = tekopp (fat ca 15,5 cm)

    Terrass har jag stött på lite nu och då, det gäller alla färgerna. Mina är samtliga loppisfynd och jag har sett både koppar och fat till salu på Tradera flera gånger. Jag har själv några extra röda och blå tefat.

    SvaraRadera
  5. Jättefina fat. Jag brukar också fynda ensamma fat(utan koppar alltså) Själva koppen dyker man kanske på så småningom.. :)

    SvaraRadera
  6. Tack för info, jättekul att lära sig, ska genast mäta faten så jag vet om det är te eller kaffefat!
    Jag kommer ha radarn på efter dessa nu...

    SvaraRadera
  7. hittade några som ligger ute på tradera nu: http://www.tradera.com/Tva-tekoppar-rod-terrass-terass-Gefle-Upsala-Ekeby-auktion_104011788

    SvaraRadera